شکر بال آسمان

سایت گردشگری و رزرو هتل شکر بال آسمان

شکر بال آسمان

سایت گردشگری و رزرو هتل شکر بال آسمان

ما برای بهترین بودن آمده ایم

۵ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

یکی از اصلی ترین دلایل آلودگی محیط زیست، پساب های صنعتی است که در طبیعت رها می شوند. علاوه بر آسیب رساندن به زیست بوم و پوشش گیاهی منطقه، این پساب ها جان حیوانات را نیز به خطر می اندازند. آسان ترین روشی که برای کاهش الودگی این مواد می توان به کار برد، استفاده از برکه تثبیت فاضلاب می باشد. برکه هایی در این سبک، در واقع گودال های بزرگی هستند که با توجه به میزان پسماندی که کارخانه یا واحد صنعتی داشته باشد، به تعداد آن ها افزوده می شود.

برکه تثبیت فاضلاب

آشنایی با برکه تثبیت فاضلاب wsp

ساختار این برکه ها به این صورت است که ابتدا حفره های عمیقی ایجاد می شود، سپس دیواره های آن مقاوم سازی می گردد. بعد از اتمام مقاوم سازی، مواد شیمیایی یا همان پسماند ها در برکه رها می شود. معمولا در برکه های تثبیت فاضلاب که به آن ها wsp  نیز گفته می شود، فرایند تصفیه به کمک حرارت، باد و جلبک ها صورت می پذیرد.

یکی از مهمترین ویژگی هایی که این حفره ها دارند، عدم استفاده از مواد شیمیایی در فرایند تسفیه می باشد. علاوه بر این، به دلیل استفاه نکردن از دستگاه های پیشرفته در حفره های تثبیت فاضلاب، ارزان ترین روش تصفیه پسماند های صنعتی می باشد.

چند نوع برکه تثبیت داریم؟

برکه ها با توجه به نوع پساب ها ایجاد می شوند. سطح الاینده های موجود در این پسماند ها نیز در انتخاب نوع برکه موثر می باشد. به طور کلی سه مدل برکه تثبیت وجود دارد:

برکه تثبیت اختیاری

عمق این برکه ها در حدود 5 متر است و برای بهینه سازی فرایند تسفیه ، مواد پسماند برای 7 تا 30 روز در ان نگه داری می شود. در برخی مواقع خروجی سایر برکه ها، به عنوان ورودی این برکه عمل می کند. روند تصفیه در این برکه ها با تابش نور خورشید به سطح مواد شیمیایی شروع میشود و در مرحله اخر با تجزیه فاضلاب ته نشین شده توسط لجن پایان می پذیرد.

برکه بی هوازی

پسماند هایی که دارای مقادیر زیادی از مواد الاینده هستند، ابتدا می بایست وارد برکه هایی با عمق 2 تا 5 متر گردند تا نوعی پیش تصفیه انجام شود. سپس بعد از گذشت 2 تا 5 روز، ذرات معلق در کف برکه ته نشین می شوند. در برکه های بی هوازی به وسیله ی تخمیر اسیدی، مواد الی تجزیه می شوند.

برکه هوازی

بعد از اینکه فرایند تسفیه در برکه های هوازی و اختیاری تمام شد، مواد وارد اخرین گودال می شوند که تمامی فرایند تسفیه توسط باکتری های هوازی در این گودال ها صورت می پذیرد. به طور کلی برکه تثبیت هوازی فاضلاب به سه نوع زیر تقسیم می شود

برکه های هوازی کم بار

برکه های هوازی پربار

برکه های تثبیت هوازی تکمیلی

  • امیر شکرزاده
  • ۰
  • ۰

اگر دیگ بخار به صورت مستمر و منظم رسوب زدایی نشود به مرور زمان، انسداد لوله ها را در پی خواهد داشت. همچنین این مورد سبب کاهش عمر بویلر و خسارت های مالی می شود. به همین خاطر رسوب زدایی دیگ بخار صنعتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در این مطلب قصد داریم شما را با روش های رسوب زدایی بویلرها اشنا کنیم.

رسوب زدایی دیگ بخار

3 مزیت اصلی رسب زدایی دیگ بخار

1 – اولین مزیت ان ، کاهش مصرف انرژی است که با حذف لایه های رسوب ممکن می شود.

2 – اگر زمان زیادی از ایجاد و انباشته شدن رسوب های روی دیواره دیگ بگذرد، ترک و سوراخ روی بدنه ایجاد می شود. همین امر سبب بروز خسارت های زیاد می گردد که رسوب زدایی اصولی از این اتفاق جلوگیری می کند.

3 – رسوب گیری مانع از بسته شدن لوله های دیگ بخار صنعتی می شود.

روش های رسوب زدایی دیگ بخار صنعتی

به طور  کلی دو روش اصلی جهت رسوب زدایی وجود دارد:

رسوب گیری با دیسکلر

زمانی که مواد دیسکلر که خاصیت اسیدی دارند را در داخل بویلر می ریزند، رسوب ها به مرور زمان از دیواره ی دیگ بخار کنده می شود و از سمت شیر تخلیه از آن خارج می شود. گاها به همراه دیسکلر ها ، مواد خیس کننده نیز در داخل دیگ ریخته می شوند تا فرایند جداسازی رسوب ها تسریع شود. این مواد با توجه به پایه ی اسیدی که دارند، بدون نیاز به حرارت تمامی فرایند پاکسازی را انجام می دهند.

استفاده از مواد dm

این مواد شیمیایی که بر پایه فسفات هستند، از تشکیل رسوب آب جلوگیری می کنند. این فرایند از طریق لخته کردن یون های معلق در آب انجام می شود. نوع دیگری از این مواد نیز، رسوبات ایجاد شده بر بدنه ی دیگ را حل می کنند و باعث افزایش کارایی آن می شوند.

 

  • امیر شکرزاده
  • ۰
  • ۰

به دلیل وجود املاح مختلف در اب، بیماری های کلیوی مانند سنگ کلیه روند صعودی را در جامعه طی می کند. همین امر باعث باشده تا استفاده از دستگاه های تصفیه اب روز به روز افزایش پیدا کند. در این دستگاه ها از فیلتر های مختلفی استفاده می شود که فیلتر های کربنی از پر استفاده ترین ها میباشند. ولی چرا از کربن فعال در فیلتر ها جهت تصفیه استفاده می شود؟

استفاده از این ماده مختص به این روز ها نیست و 2000 سال قدمت دارد. در ان زمان انسان به وسیله کربن فعال برخی ناخالصی های اب را حذف می نموند. این امر به دلیل جذب کنندگی بسیار بالای کربن محقق می شد. همچنین در دهه 90 میلادی نیز کربن اکتیو به شکل دانه های شن تولید شد و از ان برای حذف بو وطعم نامناسب اب استفاده می کردند.

کربن فعال

کربن فعال چطور می تواند هوا را تصفیه کند؟

با ترکیب کربن اکتیو و برخی مواد معدنی مانند زئولیت، یک فیلتر هوا برای دستگاه های تصفیه ساخته می شود. ترکیب این مواد می تواند یون ها و مولکول های هوا ا جذب کند تا سبب حذف بو و سموم موجود در هوا گردد. در برخی دیگر از این دستگاه ها، کربن با موادی چون یدید پتاسیم ترکیب می شود. افرادی ک دچار حساسیت های شیمیایی هستند( مثلا پرزهای موجود در فرش، مصنوعات چوبی در اثاثیه) با استفاده از این دستگاه ها در منزل می توانند هوای پاک را استشمام کنند. این ها یکی از هزاران کاربرد کربن اکتیو در تصفیه هوا بود. تمامی این موارد با یک فیلتر انجام نمی شود. در ادامه به بررسی فیلتر های که جهت تصفیه هوا مورد استفاده قرار می گیرد، خواهیم پرداخت.

چند فیلتر جهت تصفیه هوا وجود دارد؟

به طور کلی 4 فیلتر جهت تصفیه هوا وجود دارد.

فیلتر های کربنی که جهت کاهش توانایی الاینده ها مانند ترکیبات نیتروژن و سرب دار مورد استفاده قرار می گیرند.

فیلتر پیش تصفیه که می تواند ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار و پرز فرش را جذب کند.

فیلتر کاتالیست که میزان موادی چون بنزن، تولوئن و گاز های مضر را در هوا کاهش می دهد.

فیلتر هپا که تمامی ذرات معلق در هوا تا قطر 0.3 میکرون را حذف می نماید.

  • امیر شکرزاده
  • ۰
  • ۰

از معضلاتی که ممکن است در هر ساختمانی با ان مواجه شوید این است که دچار گرفتگی لوله شوید. لوله بازکنی لویزان تهران اماده پاسخ و حل مشکلات شما در این زمینه می باشد. در این مطلب قصد داریم مطالبی در مورد چگونه گرفتگی لوله ها و عوامل موثر بر ان را برای شما بیان کنیم

چند دلیل برای گرفتگی لوله ها

ضایعات ساختمانی یکی از دلایلی هستند که سبب می شوند لوله دچار گرفتگی شوند. مثلا سرویس بهداشتی خود را سنگ کاری می کنید و مقداری از مصالح در چاه میریزد. ممکن است این مصالح در لوله ها سفت شوند و گرفتگی را به وجود اوردند.

دستمال توالت نیز یکی از مواردی است که سبب گرفتگی های فاضلاب می شود. البته این نوع گرفتگی با فنر زنی حل می شود و گاها با یک لوله بازکن دستی نیز می توان ان را رفع کرد.

جمع شدن زیاد موهای زائد در مسیر فاضلاب و همچنین چربی های مختلف، در گذر زمان گرفتگی های لوله را به وجود می اورند.

لوله کشی نادرست وغیر اصولی گاها باعث می شود تا به راحتی گرفتگی در لوله ها ایجاد گردد. به عنوان مثال استفاده غیراصولی از زانو و بست در مسیر های اتصال لوله های فاضلاب سبب می شود تا با کوچکترین شی خارجی مسیر لوله مسدود گردد و همین امر سبب ایجاد خسارت خواهد شد.

  • امیر شکرزاده
  • ۰
  • ۰

شیشه ها از 2000 هزار سال پیش در ایران ساخته می شده اند و این موضوع از اثار کشف شده در خرابه های لرستان و شمال غربی کشور بدست امده است. در صنایع مختلفی از شیشه ها استفاده می کنند ولی مواد اولیه ساخت این کالا ارزشمند به راحتی بدست نمی اید. در این مطلب قصد داریم شما را با کاربرد سیلیس در صنعت شیشه سازی آشنا نماییم.

چه موادی در ساخت شیشه نقش دارند؟

شیشه ها از ماسه سیلیس مایع شده تشکیل می شوند. زمانی که ماسه ها در مقابل حرارت بالا قرار می گیرند، ذوب می شوند و حالتی شفاف بدست می اورند. پس از سرد شدن این مواد دیگر به حالت قبل خود باز نمی گردند. در ساخت  این شیشه ها از مواد دیگر مانند سودا و کربنات کلسیم نیز استفاده می شود.

به طور کلی ماده اصلی تولید شیشه سیلیس است که این ماده به همراه ضایعات شیشه و مواد معدنی مانند سنگ آهک(جهت مقاومت و استحکام) و همچنین کربنات سدیم ( جهت گداز اوری) مورد استفاده قرار می گیرد. بعد از ذوب شیشه، مواد در قالب های ریخته می شوند و طی یک فرایند ظروف شیشه ای ایجاد می گردند.

ویژگی های شیشه ی سیلیسی

این مدل از شیشه ها از ذوب شدن شن های کوارتزی به وجود می آید وبه دلیل تحمل بالایی که دارند، برای ساخت ظروف آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند. در این شیشه ها از 99.8 درصد سیلیس استفاده شده و دمای کار با انها 800 درجه سانتی گراد میباشد. این شیشه ها دارای  4 مدل می باشند: 1 – شیشه شنی 2- شیشه لعابدار 3- شیشه جلا داده شده 4- شیشه استاندارد و شفاف

  • امیر شکرزاده