شکر بال آسمان

سایت گردشگری و رزرو هتل شکر بال آسمان

شکر بال آسمان

سایت گردشگری و رزرو هتل شکر بال آسمان

ما برای بهترین بودن آمده ایم

  • ۰
  • ۰

منبع انبساط از آن دسته دستگاه‌هایی است که در در صنعت و موتورخانه های آپارتمانهای بزرگ باید وجود داشته باشد. این منبع ها در اشکال با قابلیت های متفاوتی ساخته و در بازار عرضه می‌شود و در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر با این وسایل آشنا کنیم.

آشنایی با منبع انبساط

 ای مخازن فشار اضافی ناشی از سیالات گرم شده را متعادل می کنند و همچنین کمبود آب در گردش داخل سیستم های حرارتی را جبران می نمایند. منبع های انبساط معمولاً با دو هدف کاهش فشار آب ناشی از گرم شدن و همچنین جبران کردن کاهش فشار ناشی از کم شدن آب در سیستم های حرارت مرکزی ساخته می شود.

منبع انبساط

چرا از منبع انبساط باید استفاده کرد؟

 زمانی که دمای آب در گردش داخل لوله ها بر اثر حرارت بالا میرود حجم آب در گردش نیز افزایش می یابد. افزایش حجم باعث می‌شود لوله ها و اتصالات سیستم گرمایشی دچار فشار شوند و در نتیجه ترکیدگی و حتی انفجار در کارخانه های بزرگ رخ می دهد. برای جلوگیری از چنین اتفاقاتی منابع انبساط پیشنهاد می‌شود که این مخازن بر روی قسمتی از سیستم های لوله کشی نصب شده و تغییرات ناشی از افزایش فشار را کنترل می نماید.

انواع منابع انبساط

معمولاً این مخازن به دو دسته مخازن باز و مخازن بسته تقسیم می شوند که هر کدام معایب و مزایایی دارد.

مخزن انبساط باز

منبع انبساط باز، آب در گردش در کل سیستم گردان گرمایشی را می توانند تنظیم کنند .به این صورت که اگر نشتی باعث شود که آب موجود در گردش کاهش یابد این مخازن به صورت خودکار با اتصال که به آب شهری دارند کسری آب را جبران می کند و دوباره فشار را به حالت قبلی برمی گرداند.

منبع انبساط بسته

این مخازن با هوا هیچگونه تبادلی ندارند و فشار موجود در مخزن توسط بالشتک‌های هوا و یا گازی مانند از تامین می گردد. منابعی که به صورت بسته هستند برای قرارگیری یک گاز بی اثر تعبیه شده اند و در این مخازن فشار سیستم در اثر ایجاد تعادل بین فشار بخش گازی و آبی که در گردش است تنظیم می گردد. این مخازن معمولاً در محلی بالاتر از آب ورودی نصب می گردند.

این مخازن فشار آب موجود در سیستم را به طور منظم اندازه‌گیری می‌کنند و میزان آن را در یک خط ثابت نگه می دارد و به همین دلیل در صورت تغییر دمای آب در گردش حجم آب اگر افزایش کاهش یابد مخازن میزان هوای موجود در مخزن را تنظیم می کنند تا فشار به حالت تعادل برسد

عوامل موثر بر محاسبه حجم منبع انبساط

 برای اینکه بخواهید محاسبه دقیق جهت اندازه گیری حجم منبع انبساط داشته باشید باید به موارد زیر توجه کنید:

حداکثر دمای مورد نیاز و همچنین حداکثر فشار حجم آب در گردش در سیستم گرمایشی و همچنین حداکثر میزان انبساط و افزایش حجم، و همچنین ظرفیت دمایی دیگ بستگی دارد.

  • ۰۰/۰۸/۰۳
  • امیر شکرزاده

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی